1398/07/25

کارگاه آموزشی پیشگیری از تب برفکی


کارگاه آموزشی ترویجی پیشگیری از تب برفکی در مرکز کویرات

با هماهنگی اداره ترویج و آموش کشاورزی شهرستان آران و بیدگل  ومساعدت مرکز جهاد کشاورزی کویرات ،کارگاه  آموزشی ترویجی پیشگیری از تب برفکی در تاریخ 21/07/98 در محل سالن همایش جهاد کشاورزی کویرات با حضور 40 نفر از کشاورزان و دامداران وکارشناسان کویرات و مربیگری جناب آقای دکتر شفیعیان ،رئیس شبکه دامپزشکی آران و بیدگل برگزار گردید که اهم مسائل مورد بحث به قرار زیر است:

1. عامل بیماری تب برفکی، ویروس میباشد که در جاهای خشک تا 14ماه، در جاهای مرطوب تا 6ماه، داخل آب تا 50 روز، در مجاری تنفسی تا 24 ساعت، در ادرار دام تا 39 روز، درداخل مدفوع داخل دامداری تا 40 روز، در گوشت منجمد تا 80 روز، در روزهای تابستان تا 3 روز، در روزهای پاییز و زمستان تا28 روزو در داخل مراتع تا 74 روز دوام دارد و دامها را میتواند مبتلا نماید.

2. حدود 16 میلیارد از این ویروس(تب برفکی) دریک دانه از گرد و خاکی که از زمین آلوده به این ویروس برمیخیزد، وجود دارد.

3 . ویروس تب برفکی به طور غیر مستقیم از طریق سرنگ و وسایل تلقیح مصنوعی ورفت و آمد افراد و وسایل نقلیه آلوده منتقل میشود.

4. استفاده از واکسن جهت ایمن سازی دامهای حساس علیه بیماری به تنهایی نمیتواند موثر باشد. در ضمن باید عمل واکسیناسیون با حوصله و دقت زیاد انجام شود چون اگر مثلا 5سی سی باید تزریق شود اگر کمتر یا بیشتر شود نتیجه نمیگیریم.

5. علائم بیماری در گاو شامل تب، بی اشتهایی، ساییدن دندانها روی هم،نا باروری، سقط جنین، ریزش بزاق، لنگش، لگد زدن و پا به زمین زدن، زخم و جراحت زبان، ظهور تاول در پستان و سم و دهان و کاهش شدید شیروقطع شیرمیباشد.

6. به غیر از گاو و گوسفند، بزو همه نشخوار کنندگان وحشی میزبان این ویروس میباشند البته شتر از استعداد کمی برای ابتلا برخوردار است.شدت بیماری تب برفکی در گوسفند و بز کمتر از گاو بوده و اولی نشانه در آنها لنگش است.

 7. بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی ویروسی و به شدت واگیر است بطوری که ویروس آن توسط باد تا چندین کیلومتر قابلیت انتقال و انتشار دارد و به علت وجود مقادیر بسیار زیاد ویروس در ترشحات و هوای تنفسی دامهای آلوده انتقال و انتشار در گله خیلی سریع انجام میشود. دامهای شیرخوار نیز به علت تماس با مادر ونیز به علت وجود مقادیر زیاد ویروس در شیر مادر شان سریعا مبتلا میشوند.تلفات این بیماری اغلب تا 100% میباشد.

8. استثنائی که وجود دارد این است که شتر با وجود اینکه ذوج سم است به تب برفکی مبتلا نمیشود.

9. دامداران باید حتما با مشاهده اولین علائم بیماری تب برفکی در ساعات اولیه یعنی 8 تا 12 ساعت نسبت به واکسیناسیون اقدام نمایند وگرنه با گذشت از آن زمان دیگر واکسن جواب نخواهد داد.

10. بهترین راه پیشگیری از طریق رعایت نکات بهداشتی وضد عفونی وسایل میباشد.همچنین دامداریهای مجاور باید همزمان و دسته جمعی اقدام به واکسن دامهایشان بنمایند و اگر یکی از آنها انجام ندهد بی فایده میباشد.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
جمعه 10 فروردین ماه 1403
ورود |عضويت
  كاربران حاضر در سایت
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 258
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 258

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 2605936
Visitors بازديد هاي امروز: 626
Visitors بازديد هاي ديروز: 2000

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/10 پرتال مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا